Week nummer: 12 - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Laurie Thalen - WaarBenJij.nu Week nummer: 12 - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Laurie Thalen - WaarBenJij.nu

Week nummer: 12

Blijf op de hoogte en volg Laurie

13 November 2017 | Zweden, Umeå

Dag lieve lezers,

Hier maar weer even een blog, aangezien ik de vorige keer nogal lang niets van mij had laten horen. Ik eindigde mijn vorige blog met het vooruitzicht naar mijn aankomende tripjes. Een icehoceky tripje en een trip naar het national park Skuleskogen. Allereerst het icehockey tripje. Deze was georganiseerd door het Buddy Program. Op donderdag avond gingen we met twee bussen naar Skelleftea ( kleine 2 uur verderop) om een wedstrijd van Skelleftea Tegen ? Bij te wonen. Het was mijn allereerste icehockey wedstrijd ever en … wat heb ik er van genoten. De wedstrijd begon met een animatie filmpje over de icehockyers die door de bergen en de sneeuw naar het stadion reisden en uiteindelijk arriveerde, op dat moment werd het licht gedimd, was er een kleine vuur show en kwamen de spelers op harde muziek het ijs op geschaatst. De wedstrijd zelf was ook erg leuk, zeker omdat Skelleftea met 10-4 had gewonnen. Verder ben ik naar Skulleskogen geweest, National park een paar uur verderop. Ook weer erg indrukwekkend en mooi. Ik moet hier wel bij zeggen dat ik ongeveer 10 paniekaanvallen had en 10x bijna gevallen ben, maar goed we hebben het weer overleefd. Verder heb ik nog Halloween gevierd, aka weer eens anderhalf uur buiten in de rij gestaan. En heb ik vorige week zaterdag een Nederlandse borrel gehad. Er zitten hier zo ongeveer 20 andere Nederlanders en het was eigenlijk best wel chill om eens avond niet na te denken over je Engels en kunnen delen wat voor soort dingen je van thuis mist. Ik moet wel eerlijk zijn, daarna miste ik sommige dingen/mensen uit Nederland wel nogal, maar dat hoort er ook bij : ) En het is uiteindelijk ook alleen maar een goed teken dat ik waardeer wat ik thuis heb. Deze week heb ik dinsdag op de “Globale Village” markt gestaan. Dit was een markt waar verschillende nationaliteiten een standje hadden en hun eigen land konden vertegenwoordigen met eten, informatie, muziek etc. Omdat wij als Nederland zijnde natuurlijk ook wat eten wilden laten proeven, heb ik mijn voorraad pepernoten en stroopwafels maar gebruikt, sharing is caring uiteindelijk he. Het was erg leuk om te zien hoe elk land zijn best had gedaan, maar na 3 uur uitleggen wie Sinterklaas is, was ik er op een gegeven moment ook wel klaar mee. Afgelopen donderdag bestond Erasmus 30 jaar, maar dat wisten jullie natuurlijk allemaal. Ik wel in ieder geval en heb weer eens goed geprofiteerd van gratis eten die daardoor op de campus werd uitgedeeld : )

En dan, dit weekend zijn we “even” naar de poolcirkel gereden/Zweeds Lapland/Kiruna op precies te zijn. En dat was gaaf, heel gaaf. Het duurde wel een tijdje voordat we eindelijk gearriveerd waren vrijdag, maar het was het zo ontzettend waard. Zaterdag zijn we vroeg opgestaan om naar Abisko te rijden, het National Park. Ik denk dat ik bijna nog meer heb genoten van de weg daarnaar toe dan het park zelf. Stel je voor, je rijd in the middle of nowhere, overal sneeuw en bomen, bergen, een groot meer, alles is wit, de zon komt op, de lucht is een soort van gekke kleur blauw en roze en dan stop je in eens op het midden van de weg en dan staan daar 6 niets vermoedende rendieren in de berm en op de weg… Kunnen jullie je nu een beetje voorstellen hoe indrukwekkend en surreëel dit was? Waarschijnlijk niet, je had er bij moeten zijn, maar zo mooi zo mooi. Zaterdag hebben we verder nog in het National Park gelopen en daar onder andere ook nog een sami kamp gezien. Ook erg indrukwekkend allemaal. Zaterdag avond samen met een ander Nederlands meisje die ook mee was nog even een Noorderlicht biertje gedronken die we in de kast in de lobby hadden zien staan, erg aan te raden, heel lekker. Zondag zijn we nog even een rondje gelopen in Kiruna, maar in die stad zelf is eigenlijk vrij weinig te zien. Later in de ochtend zijn we naar het Ice hotel gereden, ook weer heel vet. (Hoeveelste bijvoeglijk naamwoord is dit al?) Zie foto’s. En deze week ga ik denk ik vooral studeren, samen eten met mensen en zondag naar de elk/moose farm. Van dat tripje horen jullie de volgende keer meer.

Dikke kus uit het hoge Noorden.

P.s. komen binnenkort nog wel wat meer foto's van de trip naar Kiruna op facebook denk ik.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laurie

Omdat ik een half jaar in Zweden (Umeå) ga studeren en waarschijnlijk bij thuiskomst de helft alweer vergeten ben, ga ik de komende paar maanden een "blog" bijhouden.

Actief sinds 21 Aug. 2017
Verslag gelezen: 472
Totaal aantal bezoekers 8177

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2017 - 14 Januari 2018

Half jaar studeren in het hoge noorden (Umea)

Landen bezocht: