Al bijna 3 weken! - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Laurie Thalen - WaarBenJij.nu Al bijna 3 weken! - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Laurie Thalen - WaarBenJij.nu

Al bijna 3 weken!

Blijf op de hoogte en volg Laurie

10 September 2017 | Zweden, Umeå

Hej hej
De teller staat inmiddels al bijna op 3 weken. In mijn laatste update zei ik dat ik zondag ging hiken. Het plan was er, maar er was ook een paper waar toch echt aan begonnen moest worden. Vandaar dat ik uiteindelijk maar niet ben gaan hiken. Terwijl ik dit schrijf besef ik me dat ik misschien die reisdagboeken toch maar eens moet gaan gebruiken want ik ben nu alweer vergeten wat ik bijvoorbeeld maandag heb gedaan. Ik weet in ieder geval dat ik heb gesport (ik moet hier eigenlijk elke dag sporten aangezien ik een veeeeeel te duur abbonement heb, maar ik houd het maar bij 3 x per week).

Dinsdag ben ik samen met een vriendin naar het Women’s History museum geweest. Er waren twee ruimtes waar we in konden. Voor de eerste ruimte moesten we in een donkere kamer naar binnen. Voor we hier naar binnen mochten moesten we onze schoenen uit doen. In Zweden is het namellijk gebruikelijk om als je bij iemand thuis komt je schoenen uit te doen, en blijkbaar ook in deze ruimte van het museum. Het was een donkere kamer die was om getoverd tot een soort van bos met 10 tv’s met daarop mensen die verkleed waren als dieren en praten over het verschil tussen mannen en vrouwen door de jaren heen. Klinkt vaag, was het ook. Vervolgens gingen we naar de expositie ruimte. De expositie ging over de Sami vrouwen. Erg indrukwekkend. Ik kan hier wel dingen over vertellen maar ja, je had er gewoon bij moeten zijn.

De Samen of Sami (Noord-Samisch: Sápmelaččat) zijn een van oorsprong nomadisch volk dat het Noord-Europese Lapland bewoont. Ze zijn ook bekend onder de naam Lappen, wat ze zelf als een belediging beschouwen. Het land van de Sami, dat in hun eigen taal Sápmi heet, omspant het noordelijk deel van Zweden, Noorwegen, Finland en Rusland. Het Sami volk is het enige oorspronkelijke en inheemse volk dat Europa kent en valt daarmee in het rijtje van de Indianen, Maori en andere inheems wereldvolkeren. Uniek dus!

Woensdag ben ik samen met mijn huisgenootje bessen gaan plukken. Jawel dames en heren, deze chick verandert nog in buitenmens. Thuis hebben we de blauwe bessen door het pannekoeken beslag gegooid en blueberrie pancakes gegeten. Daarna stond er weer een bodypump les op de planning. Inmiddels weet ik het woord voor de laatste in het Zweeds: den sista. Ik ben meestal erg blij als ik dit woord hoor na duizend squads etc. ’s avonds had ik een dinner party aka met een stuk of 10 mensen spaghetti eten aan een veel te kleine tafel. Vervolgens gingen we naar het meer want er was een extreem grote kans op het Noorderlicht. We waren dan ook niet de enige die hiervan op de hoogte waren dus het was gezellig druk rondom alle kampvuren. Ik maakte nog een grap: zou grappig zijn als er uiteindelijk geen noorderlicht is. En ja hoor, je raad het al, geen noorderlicht. Niks noppes nada. Toen het om half 1 toch wel echt stervens koud begon te worden zijn we maar naar huis gegaan. Stomme prankie van de natuur.

Donderdag was er een welcome fair op de universiteit, aka heel veel kraampjes sportverenigingen, de kerk, de plaatste pub etc. Met zelfs een optreden van een rapster uit Umea (zie filmpje). ’s Avonds hadden we een pubcrawl. Deze pubcrawl begon om half 5. Half 5… Had ik al gezegd dat Zweden af en toe een beetje raar zijn? Om de 2 uur gingen we naar een andere pub. Deze “pub”s zijn van de verschillende student unions hier. Inmiddels ben ik ook lid van een student union. Eigenlijk vooral omdat je dan veel korting krijgt en goedkoper bier kan drinken in de pub. (ik blijf een student papa en mama).

Vrijdag heb ik samen met een klasgenoot een spontaan tripje naar Stockholm geboekt. En we gaan over 2 weken al! Nu al zin in.

Zaterdag was er een international food festival. Beetje een tegenvaller, maar 1 plein met lelijke kraampjes. Maar wel een heerlijke burger en zoete aardappelen.

Vandaag heb ik niet zo veel op de planning, het is een beetje een regenachtige zondag dus dat is maar goed ook.

Voor de mensen die zich afvragen heb je het leuk? Ja ik heb het leuk! Ik heb al veel leuke mensen ontmoet en zoals jullie kunnen lezen heb ik genoeg te doen. Mijn school dagen zijn meestal maar 2 uur maar ik moet wel veel voor school doen/lezen. Hier heb ik af en toe nog wel wat moeite mee, ik ben niet gewend om academische Engelse teksten te lezen en had tot deze week nog nooit een paper hoeven schrijven. En mensen die mij een beetje kennen, moet alles natuurlijk in 1 goed en een onvoldoende zou een wereldramp zijn. Dat zorgde de eerste paar dagen voor de nodige stress. Morgen heb ik een seminar en mijn eerste paper deadline… Fingers crossed dus. Het Engels spreken gaat wel steeds beter, ook dat is gewoon even wennen en veel oefenen. Verder merk ik dat ik nog zo veel dingen in de veel te korte tijd dat ik hier ben, maar helaas kan dat niet dus dat wordt lijstjes maken met to do before I go dingen. Gelukkig heb ik geen last van heimwee of iets dergelijks, al baal ik natuurlijk af en toe wel als ik leuke dingen thuis mis. Om een lang verhaal kort te maken: ik vermaak me hier wel.
Adjo
P.s. ik ga donderdag naar de eerste repetitie van het kerkkoor. Aangezien ik toch wel graag iets met zingen wil doen en een koor dan de beste optie is als ik hier ben. En ik kan zelfs Zweeds leren aangezien we ook Zweeds gaan zingen. Ben benieuwd hoe dat gaat zijn haha.

  • 10 September 2017 - 19:21

    Marian:

    Machtig prachtig weer om te lezen. Veel te doen dus, zo te lezen. Hopelijk krijg je het noorderlucht nog wel een keer te zien. Maar je hebt nog even he? Veel plezier verder met alles wat je doet. xxx mam

  • 10 September 2017 - 19:22

    Marian:

    Noorderlicht bedoel ik natuurlijk.... Wel in de noorderlucht misschien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laurie

Omdat ik een half jaar in Zweden (Umeå) ga studeren en waarschijnlijk bij thuiskomst de helft alweer vergeten ben, ga ik de komende paar maanden een "blog" bijhouden.

Actief sinds 21 Aug. 2017
Verslag gelezen: 634
Totaal aantal bezoekers 8204

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2017 - 14 Januari 2018

Half jaar studeren in het hoge noorden (Umea)

Landen bezocht: